Thursday, October 15, 2009

MISI KEMANUSIAAN




MISI KEMANUSIAAN

Padang: Atas rasa keprihatinan dan tanggungjawab, Aman Malaysia semalam menghulurkan bantuan kemanusiaan kepada mangsa gempa bumi terutama di beberapa lokasi pedalaman di sekitar Pariaman yang terjejas teruk akibat bencana alam itu. Misi Kemanusiaan diketuai Pengerusinya, Datuk Ahmad Zaki Zahid merangkap Ketua Pemuda UMNO Bah.Putrajaya bersama beberapa pegawai itu bermula kira-kira jam 8 pagi waktu tempatan (9 pagi waktu Malaysia) dengan memberikan barangan keperluan harian iaitu air mineral, susu tepung bayi dan makanan ringan.

Ia merangkumi 15,000 unit makanan ringan, 3,000 botol air mineral dan 500 kg susu tepung bayi berusia enam tahun ke bawah yang dianggarkan bernilai kira-kira RM25,000.

Semua barangan seberat 2,300kg itu diserahkan kepada Himpunan Pengusaha Muda Indonesia (HIPMI) melalui Ketua Umum Daerah Sumatera Darat, H.Erick Hariyona, yang bertindak sebagai orang tengah untuk mengagihkannya kepada mangsa.

Datuk Ahmad Zaki yang juga Pengerusi Biro Hubungan Antarabangsa Pemuda UMNO berkata, misi berkenaan dianggap sebagai langkah awal pihaknya untuk membantu mangsa terutama di likasi yang didapati kurang menerima bantuan membabitkan barangan keperluan.

“Kami (Aman Malaysia) sebelum ini sudah menghantar pegawai untuk meninjau keadaan dan hasil pemantauan mendapati mangsa kini mengalami masalah kekurangan susu epung bayi, lampin kanak-kanak dan tuala wanita.

“Berikutan itu, saya kan berbincang dengan Exco Aman Malaysia untuk meneruskan misi menghantar bantuan yang dilakukan secara berkala dalam masa terdekat termasuk mengkaji cadangan menubuhkan tabung kemanusiaan,” katanya.

Sumber: Harian Metro, Jumaat 9Okt 2009(m/s 12)