Monday, November 12, 2012

Perjuangan PAS Semakin Nazak, Kepimpinan Keliru #tolak PR

 
Parti Islam Se-Malaysia (PAS), sebuah parti yang terbinanya daripada bekas - bekas ahli UMNO kini semakin hilang arah tujuan dan "confuse" tentang perjuangan & objektif sebenar mereka. Jika dilihat kembali sejarah penubuhan PAS, objektif utama nya adalah as a political party that aims to establish Malaysia as a country based on Islamic legal theory derived from the primary sources of Islam, the Quran, Sunnah as well as Hadiths. Walau bagaimanapun, jika dilihat sekarang perkara ini tidak terjadi. 

Penulis masih ingat di zaman universiti, dimana majority ahli - ahli atau  pun persatuan rakan masjid majority nya adalah lebih inclined kepada PAS berbanding UMNO, yang dikatakan tidak memberi penekanan terhadap ISLAM, Liberal dan sebagainya. Pelajar - pelajar ini, selepas tamat pembelajaran, akan menyertai PAS dan memperjuangkan agenda "ISLAM" mereka seperti yang berlaku sekarang. Ini sudah semestinya tidak menjadi masalah kerana Malaysia adalah sebuah negara yang demokrasi dan rakyat diberi peluang memilih parti yang sesuai dengan perjuangan/kepercayaan politik mereka. 

Tetapi, betulkan perjuangan PAS itu berteraskan ataupun berlandaskan ISLAM pasca PRU - 12 (Selepas menyertai Pakatan Rakyat dan bersama Anwar Ibrahim)? Jika ramai ahli PAS yang berkata "ya", ini tidak di reflect di muktamar PAS baru - baru ini yang diadakan di Kota Bharu. Penulis berkata begini selepas melihat beberapa faktor atau pun indicator antaranya:

Pertama : Harakah dibidas kerana tersasar dari perjuangan

Ketua Pemuda PAS Wilayah, Kamaruzzaman Mohamad, yang menyifatkan yang Harakah telah tersasar dari perjuangan.    

Oleh itu, beliau menyarankan agar lidah rasmi PAS itu dipantau dibawah satu jawatankuasa untuk menapis dan mengawal kandungannya.  Usul itu telah diluluskan dengan majoriti besar iaitu 733 perwakilan dari 172 kawasan.

Harakah dikritik sebagai terlalu terbuka dalam memberi ruang kepada pemimpin DAP dan PKR.  Perwakilan juga tidak gemar akhbar tersebut menyiarkan berita yang menghina pemimpin parti seperti Datuk Dr. Hassan Ali dan Nasharuddin Mat Isa tetapi mengambil sikap berdiam diri terhadap pemimpin DAP seperti Karpal Singh.

Kedua : Penipuan Ketua Dewan Ulama PAS 

Ketua Dewan Ulama PAS, Harun Taib dibidas Karpal Singh kerana mengatakan DAP bersetuju untuk implement Hudud jika Pakatan Rakyat (PR) berkuasa. According to Karpal Singh:

"The position of the DAP on this issue (hudud) cannot be subject to any compromise. It is fundamental to its existence"

Jadi kenapa perlunya Harun Taib menipu pada muktamar dan mengatakan PR bersetuju untuk implement Hudud? Ini adalah hanya gimik dan penipuan untuk menaikkan moral ahli grassroot PAS, seperti pelajar lepasan universiti yang penulis katakan tadi, yang menyertai PAS kerana tag "ISLAM" mereka. Jika tiada "ISLAM", apa lagi PAS boleh gunakan untuk life politik mereka? 

Ketiga : Cakap - cakap kosong kononya Haji Hadi sepatutnya jadi Perdana Menteri 

Saudara Hairul Nizam, wakil daripada Dewan Ulama PAS membawa usul supaya Presiden PAS diberi peluang menjadi Perdana Menteri kerana menurut beliau:

"he (Hadi Awang) is the most qualified person to become the next prime minister... and we, as proteges of an Islamic party, should not campaign for others to take on the post"

Adakah ini bermaksud 1) Anwar Ibrahim is not qualified to become the next Prime Minister? 2) PAS tidak sepatutnya berkempen untuk Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat (PR) pada PRU  - 13 akan datang? 

Mana satu yang betul ini? 

Tetapi sehari sebelum PAS kata Hadi Awang patut jadi Perdana Menteri, pada 16 November 2012, Lim Kit Siang, di Kota Bharu iaitu kubu kuat PAS berkata Anwar Ibrahim yang akan jadi Perdana Menteri.. jadi mana satu yang betul ini? Sekejap Anwar, sekejap Hadi Awang? 

Kesimpulannya

Bagi penulis, PAS sekarang ini di dalam dilema, tidak tahu hendak ke arah mana..ikut DAP dan PKR, ahli grassroot tidak setuju..Anwar Ibrahim Bakal Perdana Menteri, dewan ulama kata Hadi Awang lagi layak.. kalau keluar dari PR pula, ahli grassroot akan gembira, tetapi pemimpin pula hilang kemewahan dan kuasa yang dinikmati macam sekarang. jadi bagaimana?

Bagi pelajar - pelajar dan anak muda yang ingin masuk PAS kerana "ISLAM" mereka, fikir - fikir lah semula. Lebih baik stay apolitical dan observe keadaan politik semasa. Jika minat berpolitik dan menegakkan syiar Islam, UMNO sentiasa membuka pintu. Ustaz Fathul Bari dan barisan ILMU sentiasa berada untuk membantu.